Salah faham dalam ibadah puasa khususnya dalam amalan masyarakat Melayu.
Kita berpuasa dengan harapan supaya Allah SWT menerima ibadah kita, tetapi
dalam masyarakat kita banyak
sangat pantang larang semasa berpuasa, buat itu tak boleh buat ini tak
boleh. Kalau buat itu batal puasa,
kalau buat ini batal puasa.
Petunjuk Rasulullah SAW adalah sebaik-baik petunjuk. Sah atau batal sesuatu
ibadah termasuk puasa hendaklah
didasarkan kepada nas yang sahih, bukannya disandar kepada pendapat manusia.
Ulama hanyalah penunjuk jalan
selama tidak bercanggah dengah Quran dan hadits-hasits yang sahih. Agama
hendaklah berdasarkan dalil bukannya
emosi.
1). Menggosok gigi kurang pahala puasa
Dalam masyarakat Melayu menggosok gigi adalah dilarang ketika berpuasa,
kerana akan menyebabkan berkurang
pahala puasa. Sedangkan Rasulullah SAW menggosok gigi dan memerintahkan
umatnya supaya bersugi setiap kali
berwuduk samada ketika bepuasa atau diluar puasa. Sabda Rasulullah SAW :-
”Jika tidak menyusahkan umatku nescaya aku perintahkan mereka bersugi setiap
kali berwuduk” (Riwayat Bukhari
dan Muslim).
Dalam riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda:
”Jika tidak menjadi keberatan kepada umatku nescaya aku perintahkan mereka
bersugi setiap kali hendak bersolat”
2). Menitik ubat ke dalam mata dan telinga membatalkan puasa.
Ada orang yang sakit mata dan telinga terpaksa menanggung kesakitan hingga
waktu berbuka. Tidak boleh dimasuk
kan ubat dan tidak boleh digaru atau dikorek kerana akan membatalkan puasa.
Itulah yang diajar selama ini.
Agama ini sangat rasional. Ia tidak menyuruh kita kesakitan sepanjang hari.
Kita dibolehkan menitiskan ubat
ke dalam telinga atau mata tanpa terbatal puasa. Dalam hadits disebutkan:
Rasulullah s.a.w. bercelak sedangkan baginda berpuasa (riwayat Ibn Majah,
dinilai sahih oleh al-Albani).
Jika memasukkan sesuatu ke dalam mata atau setiap rongga membatalkan puasa,
tentu baginda tidak lakukan.
3). Mandi mengurangkan pahala puasa
Masyarakat Melayu juga dilarang mandi sewaktu berpuasa kerana mengurangkan
pahala puasa. Sesetangah ulama
terlalu melampau apabila ’mengharamkan’ mandi selepas solat asar.
Sedang di dalam hadits yang sahih yang diriwayatkan oleh al- Imam Malik di
dalam al-Mawata’, Ahmad dan
Abu Daud: Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat Nabi yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat
Rasulullah s.a.w. di al-‘Arj
(nama tempat) mandi mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda
berpuasa disebabkan dahaga atau
panas.”
Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H) menyatakan: “Tidak mengapa seseorang
mencurahkan air ke atas kapalanya
(ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana diriwayatkan oleh
sebahagian sahabat bahawa mereka melihat
Rasulullah di al-‘Arj. (Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni, 2/18, Beirut: Dar
al-Fikr).
Adalah tidak menjadi kesalahan bagi mereka yang berpuasa yang letih atau
kepenatan ketika berkerja mandi
demi menambahkan kesegaran badan untuk meneruskan urusan kerja. Islam
bukanlah agama yang kejam, melarang
umatnya mandi ketika berpuasa.
4). Pahala berbuka dengan air zam-zam
Masyarakat Melayu juga diajar bahawa lebih besar pahala kalau berbuka puasa
dengan air zam-zam. Dakwaan
seperti ini jelas sangat bertentangan dengan hadits-hadits yang sahih.
Antaranya hadits dari Anas katanya:
Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka dengan puasa sebelum bersolat dengan
beberapa biji rutab (kurma basah),
sekiranya tiada rutab maka dengan beberapa biji tamar (kurma kering), dan
sekiranya tiada tamar maka
baginda minum beberapa teguk air. (Riwayat al-Imam Ahmad dan al-Tirmizi,
Al-Diya al-Maqdisi menilai hadis
ini sebagai sahih).
Islam adalah agama yang mudah lagi praktikal. Islam tidak menyusahkan
umatnya, tetapi kita sendiri yang
menyusahkan diri sendiri dengan membuat larangan itu dan larangan ini, yang
sama sekali tidak disandarkan
kepada nas-nas yang sahih.
Islam tidak dibina di atas pendapat manusia (ulama), tetapi pendapat manusia
mesti dibina di atas dalil
Quran dan hadits. Sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Rasulullah SAW.
Kita berpuasa dengan harapan supaya Allah SWT menerima ibadah kita, tetapi
dalam masyarakat kita banyak
sangat pantang larang semasa berpuasa, buat itu tak boleh buat ini tak
boleh. Kalau buat itu batal puasa,
kalau buat ini batal puasa.
Petunjuk Rasulullah SAW adalah sebaik-baik petunjuk. Sah atau batal sesuatu
ibadah termasuk puasa hendaklah
didasarkan kepada nas yang sahih, bukannya disandar kepada pendapat manusia.
Ulama hanyalah penunjuk jalan
selama tidak bercanggah dengah Quran dan hadits-hasits yang sahih. Agama
hendaklah berdasarkan dalil bukannya
emosi.
1). Menggosok gigi kurang pahala puasa
Dalam masyarakat Melayu menggosok gigi adalah dilarang ketika berpuasa,
kerana akan menyebabkan berkurang
pahala puasa. Sedangkan Rasulullah SAW menggosok gigi dan memerintahkan
umatnya supaya bersugi setiap kali
berwuduk samada ketika bepuasa atau diluar puasa. Sabda Rasulullah SAW :-
”Jika tidak menyusahkan umatku nescaya aku perintahkan mereka bersugi setiap
kali berwuduk” (Riwayat Bukhari
dan Muslim).
Dalam riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda:
”Jika tidak menjadi keberatan kepada umatku nescaya aku perintahkan mereka
bersugi setiap kali hendak bersolat”
2). Menitik ubat ke dalam mata dan telinga membatalkan puasa.
Ada orang yang sakit mata dan telinga terpaksa menanggung kesakitan hingga
waktu berbuka. Tidak boleh dimasuk
kan ubat dan tidak boleh digaru atau dikorek kerana akan membatalkan puasa.
Itulah yang diajar selama ini.
Agama ini sangat rasional. Ia tidak menyuruh kita kesakitan sepanjang hari.
Kita dibolehkan menitiskan ubat
ke dalam telinga atau mata tanpa terbatal puasa. Dalam hadits disebutkan:
Rasulullah s.a.w. bercelak sedangkan baginda berpuasa (riwayat Ibn Majah,
dinilai sahih oleh al-Albani).
Jika memasukkan sesuatu ke dalam mata atau setiap rongga membatalkan puasa,
tentu baginda tidak lakukan.
3). Mandi mengurangkan pahala puasa
Masyarakat Melayu juga dilarang mandi sewaktu berpuasa kerana mengurangkan
pahala puasa. Sesetangah ulama
terlalu melampau apabila ’mengharamkan’ mandi selepas solat asar.
Sedang di dalam hadits yang sahih yang diriwayatkan oleh al- Imam Malik di
dalam al-Mawata’, Ahmad dan
Abu Daud: Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:
“Telah berkata sahabat Nabi yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat
Rasulullah s.a.w. di al-‘Arj
(nama tempat) mandi mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda
berpuasa disebabkan dahaga atau
panas.”
Ibn Qudamah al-Maqdisi (meninggal 620H) menyatakan: “Tidak mengapa seseorang
mencurahkan air ke atas kapalanya
(ketika puasa) disebabkan panas atau dahaga kerana diriwayatkan oleh
sebahagian sahabat bahawa mereka melihat
Rasulullah di al-‘Arj. (Ibn Qudamah al-Maqdisi, al-Mughni, 2/18, Beirut: Dar
al-Fikr).
Adalah tidak menjadi kesalahan bagi mereka yang berpuasa yang letih atau
kepenatan ketika berkerja mandi
demi menambahkan kesegaran badan untuk meneruskan urusan kerja. Islam
bukanlah agama yang kejam, melarang
umatnya mandi ketika berpuasa.
4). Pahala berbuka dengan air zam-zam
Masyarakat Melayu juga diajar bahawa lebih besar pahala kalau berbuka puasa
dengan air zam-zam. Dakwaan
seperti ini jelas sangat bertentangan dengan hadits-hadits yang sahih.
Antaranya hadits dari Anas katanya:
Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka dengan puasa sebelum bersolat dengan
beberapa biji rutab (kurma basah),
sekiranya tiada rutab maka dengan beberapa biji tamar (kurma kering), dan
sekiranya tiada tamar maka
baginda minum beberapa teguk air. (Riwayat al-Imam Ahmad dan al-Tirmizi,
Al-Diya al-Maqdisi menilai hadis
ini sebagai sahih).
Islam adalah agama yang mudah lagi praktikal. Islam tidak menyusahkan
umatnya, tetapi kita sendiri yang
menyusahkan diri sendiri dengan membuat larangan itu dan larangan ini, yang
sama sekali tidak disandarkan
kepada nas-nas yang sahih.
Islam tidak dibina di atas pendapat manusia (ulama), tetapi pendapat manusia
mesti dibina di atas dalil
Quran dan hadits. Sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Rasulullah SAW.
No comments:
Post a Comment